Wednesday, May 2, 2007

Många tittar - få skapar

I Hollywwod pa OnHollywood konferens - "technology meets media and the entertainment world". Det är andra året i rad konferensen hålls här i Hollywood och i går kväll pratade en panel om vad som har ändrats det senaste året...inom web 2.0, social networking, video och musik mm.

Paneldebatt: Chad Hurley, CEO You Tube (tv.), Blake Krikorian, CEO Sling media, , Michael Robertson, CEO MP3tunes (upfann MP3 formatet) och Rich Rosenblatt, CEO Demand Media.

UGC, User Created Content, är uttrycket alla använder har. Men i verkligheten producerar bara en procent av användarna innehåll online, resten tittar på.

Det allmänna budskapet är att allt som finns på internet, lever överallt. Kontentan är att man som medieforetag måste finnas på alla plattformer, men hur kan det styras upp och organiseras? Det är frågan. Hur ska användarna = tittarna guidas i en ocean av innehåll. Nästa fraga: hur ska man tjäna pengar på innehåll online. Ett nyckelord är: business model?

Chad Hurley, en av grundarna till You Tube tror att Google har svaret. Vi får se? Internet är en fri distributionsplattform, men eftersom allt ska existera online så maste det finnas sätt att tjäna pengar. Advertising är allas svar. Frågan kvarstår fortfarande -- hur på andra sätt än med banners?

Användare försöker i många lägen att undvika reklam. Några lösningar i dagens paneler är att anpassa annonserna till användarna. Saker de behöver ska finnas annonserade där de går in för att få information. Ett annat scenario är "advartars", avatars i virtuella världar som Second life ska kläs med brands, exempelvis Nike skor.

No comments: