Friday, March 23, 2007

På konferens i Sili Valley

Microsoft 23/3
Hmmm jag lyssnar på en massa små startups som försoker övertyga en kritisk jury om att deras office 2.0 tjanst är bäst. Det handlar om webbaserade sidor med interagerande tjänster. Kalenderar, kontakter, msn, social networking osv. samlat på samma sida. Eller excelfiler och powerpoint-presentationer som kan ändras av olika personer på samma gang på olika datorer.

Jag är pa en konferens i Mountain View, söder om San Fran. Microsoft är host, och konferensarrangör är Dealmaker: Under the Radar. Dagen handlar om Office 2.0, integrerade online-tjänster for kontor.

Intressant, men en tanke jag får angående att planera sitt liv över webben är: om man ska hinna med att lägga in allt på datorn, har man då tid att göra det i verkligheten? Ok för en integrerad desktop -allt samlat - men jag trivs exempelvis bättre med min almanacka från Ordning och reda än Outlook calender.

Men det kanske bara är vi kvinnor, män verkar älska sina smartphones, palms och bärbara datorer.

Som en Google-kille jag satt bredvid idag sa:

- Min flickvän använder allid en traditionell almanacka hon kan skriva i och alltid samma sort. Hon kan visualisera den i sitt huvud så om jag till exempel frågar henne vilken veckodag den 5:e någonting är sa vet hon det.

Det stämmer. I alla fall för mig, jag kan se veckor framför mig och till exempel födelsedagar och möten jag skrivit in i min kalender.

Erica från CNET som sitter har bredvid mig och live bloggar på CNET bloggen Webware håller med:


Att däremot dela samma innehåll i en excel eller powerpointfil på olika ställen samtidigt när man jobbar med det verkar effektivt.

Det är en ständigt pågående diskussion i Sili dalen vad som integreras med vad, vilken webtjänst som möter en annan, tre tjänster moter varandra (web 3.0). Hur många "connections" kan man ha? Spännande, vi far se! Häng med...

Over and out.

No comments: